Vragen

arnoutUncategorized

vragen

Welk idee maakt u zich het meest eigen? Het idee dat u is verteld, of het idee dat u zelf hebt bedacht?

Consultants weten dat het mooi is als ze oplossingen bedenken voor hun klanten, maar dat het nog mooier is als ze hun klanten helpen zelf oplossingen te bedenken. Marketeers gaan nog een stap verder: je kan niets verkopen waar geen behoefte aan bestaat. Behoeftes kan je niet creëren, je kan je klanten alleen laten ontdekken dat ze een behoefte hadden.

Maar hoe doe je dat? We hebben in onze taal, onze communicatie, de rollen van zender en ontvanger. De zender is in principe degene die een boodschap wil overbrengen, de ontvanger is voor een belangrijk deel passief. De zender heeft vervolgens twee richtingen waarin hij zijn boodschap kan sturen: van zender naar ontvanger, en van ontvanger naar zender.

Dat laatste klinkt misschien raar, maar het is een vorm die iedereen kent: de vraag.

Wie een vraag stelt zet een communicatie in beweging van de ontvanger naar de zender. De zender kan daarbij hoofdzakelijk een boodschap sturen, of hoofdzakelijk een boodschap uitlokken. En in dat laatste geval kan het doel zijn dat informatie wordt overgedragen van ontvanger naar zender, of dat informatie van de ontvanger als het ware aan het licht wordt gebracht bij de ontvanger.

Het klinkt wat theoretisch, maar wat dit laat zien is dat “de vraag” een reeks aan subtiele nuances mogelijk maakt in de communicatie, die zonder vraag nauwelijks denkbaar is. Wie vragen weet te gebruiken geeft zichzelf een uiterst krachtig communicatiemiddel.

Bent u tevreden over ons product?
Welke problemen ervaart u bij het gebruik van ons product?
Hoe gebruikt u ons product?
Bent u bekend met deze toepassingsmogelijkheid van ons product?
Wist u dat u ons product ook zo kan gebruiken?

Allemaal vragen die met verschillende doelen en met verschillende effecten rond dezelfde kwestie bewegen. En hoewel iedere vraag zijn eigen emotionele resultaat kent, zal dat zelden afwijzing zijn. Hoe anders wordt dat met een bewering:

Ons product is extreem gebruikersvriendelijk!

De gebruiker die daar anders over denkt, zal door deze stelling slechts een negatieve emotie toevoegen aan zijn ontevredenheid. “Ze liegen er ook nog over!”

Beeld: cc Mary, Question

Deel dit bericht