Weg met de blinde vlek

arnoutUncategorized0 Reacties

Philips advertentie

Voor een grote accountants- en adviesorganisatie geven we binnenkort de workshop ‘Weg met de blinde vlek’. Een workshop die draait om waarneming. Op basis van wat de wetenschap leert over de werking van het oog en de hersens, over waarnemen en observeren, leren we professionals beter observeren. Dat doen we aan de hand van beeldende kunst.

Wat hebben accountants aan kunst kijken? Een aantal zaken, maar alles draait uiteindelijk om toegevoegde waarde in controle en advies. Bedrijfsprocessen verbeteren, inefficiënties herkennen, bedrijfskundig en fiscaal advies geven, vergissingen en onregelmatigheden in administraties herkennen: het begint allemaal bij scherp observeren. Wat je niet ziet, kan je niet verbeteren.

Ooit was het bij Philips normaal dat talloze managers regelmatig het vliegtuig namen vanaf Eindhoven Airport naar allerlei bedrijfsonderdelen in de wereld. Het bedrijf stond aan de rand van de afgrond; Jan Timmer werd aangesteld om orde op zaken te stellen. Een van zijn acties was ’s ochtends bij het vliegveld aan de managers die hij zag de vraag stellen: “Maken wij geen camera’s en tv’s en andere spullen voor elektronisch vergaderen? Moet je echt wel vliegen?” Managers werd de ogen geopend om iets heel raars te zien: ze gebruikten de spullen niet die ze wel verkochten. Daarmee gooiden ze ook nog eens geld weg.

Niet alleen adviseurs en accountants hebben iets te winnen bij beter observeren. Iedere ondernemer die scherp zicht heeft op klanten, concurrenten en omgeving, kan meer waarde toevoegen. Wij helpen u er graag bij. Meer weten over onze workshops? U kunt ons mailen of bellen: 06 16 340 745.

 

Beeld: Philips Gloeilampenfabrieken (Eindhoven), via Wikimedia Commons.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *