Een baby met een verlengsnoer

mariekeUncategorized0 Reacties

ikea

Laad kindje, laad. Ik las het op een billboard en ik snapte het eerst niet. Laad kindje, laad? Even later kwam er een nieuwe tekst in beeld: ‘Maak van je slaapkamer een plek om op te laden.’ Met het Ikea-logo.

Ik snapte het nog steeds niet. Voor een goede nachtrust dien je immers alle telefoons en tablets uit je slaapkamer te verbannen. En volgens de brandweer gaat ook nog eens je hele huis in de fik als je ’s nachts iets aan de − verkeerde − oplader hangt. Al die stress, waarom wil Ikea dat in de slaapkamer?

O wacht. Laad kindje, laad. Het is de baby die opgeladen moet worden! Duh. Er zijn vast veel mensen, die dat in een keer snapten. Van wie de hersens niet zo traag werken als het speelgoedkonijntje met de inferieure batterij. Juist: als je moe bent, moet je opladen. Tot het metertje weer in het groen staat. Vanzelfsprekend, toch?

Niet volgens Lynn Berger, die voor de Correspondent schrijft over hoe beeldspraak ons denken stuurt. Afgelopen najaar schreef ze over de metafoor van de mens als oplaadbare batterij. Als we onszelf zien als batterijen, dan komt elk moment in dienst te staan van de eisen die de prestatiemaatschappij aan ons stelt. Slapen is dan niet gewoon slapen, maar je voorbereiden op je volgende target. Succes is een keuze. Geen wonder dat we zo moe zijn.

Vandaag las ik, dat Berger zich ook verbaasd had over de Ikea-advertentie. Ze schreef een uitgebreid artikel over hoe metaforen ons denken en handelen bepalen. Er zijn talloze voorbeelden: ons brein als computer, ziekte als gevecht, subsidie als infuus.

Ook op het werk: wat is toch die kar, die we moeten trekken? Het DNA van de organisatie? Beelden zijn niet neutraal, beeldtaal stuurt onze gedachten. Soms zit je gevangen in een fout beeld.

Net als die baby: achter de tralies, om op te laden voor een nieuwe dag in de prestatiekazerne. Arme baby. En arme ouders. Weten ze al dat je een baby niet na twee jaar kunt inwisselen voor een nieuwer model?

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *