Die with me

mariekeUncategorized0 Reacties

diewithme

Die with me. Nee, dit is geen ‘schreeuw om hulp’, maar de naam van een app. Een app die het alleen doet als de accu van je telefoon is gezakt naar 5 % of minder. Op dat moment kun je, in plaats van de oplader te zoeken, via Die with me afscheid nemen. De chat-app brengt je in contact met lotgenoten van wie de telefoon bijna leeg is. Die with me is bedacht door de Belgische mediakunstenaar Dries Depoorter.

“Die together in a chatroom on your way to offline peace” adverteert de app. Dat stemt al tot nadenken: weten we het verschil niet meer tussen onszelf en onze telefoon? Het brengt de metafoor van de oplaadbare mens in herinnering, waar ik in een eerder blog over schreef. En dat ‘offline peace’: de verbinding verliezen is een beetje sterven. Samen de vergetelheid in. Als mijn telefoon dood is, word ik dan ook vergeten? Ben ik weg, of alleen mijn gegevens?

Vergeten worden is een recht, tegenwoordig. Echt waar, het staat in artikel 17 van de AVG, de Algemene verordening gegevensbescherming. Die wet die binnenkort in de hele EU onze persoonsgegevens beschermt. Het kan je nauwelijks ontgaan zijn. Als je niet bij een bedrijf werkt dat nog niet AVG-proof is (zoals de Belastingdienst), of plotsklaps Functionaris voor de Gegevensbescherming bent (zoals mijn compagnon), dan hebben toch in elk geval Instagram, Facebook, Google en al hun makkers je bericht gestuurd met de dringende oproep iets aan te vinken. Iets met privacy.

Wat is het eigenlijk, privacy? Is het een hokje dat je aan moet vinken of een lijst nummers en codes waaruit je hele leven te herleiden valt? Data zijn abstracties. Het recht om vergeten te worden, hoe zou ‘vergeten’ eruitzien? Nou, bijvoorbeeld zoals Die with me.

(lees verder onder de foto)

Dries Depoorter - Tinder In

Dries Depoorter – Tinder In

Privacy is een terugkerend thema in het werk van Dries Depoorter. Eerder maakte hij Tinder In, waarin hij twee profielfoto’s van dezelfde persoon naast elkaar zette, eentje van LinkedIn en eentje van Tinder. Een dubbelportret: het zakelijke hoofd met de stropdas naast de avonturier in korte broek. Tinder In ging viral en niet alle afgebeelden waren er blij mee. Hoewel hij niet veel meer deed dan openbaar toegankelijke gegevens naast elkaar zetten, heeft de Depoorter inmiddels besloten om de mensen alleen nog onherkenbaar af te beelden. Hij wil immers niets zeggen over een bepaalde persoon, maar over privacy in het algemeen.

In een interview zegt de kunstenaar: “Heel wat van onze geĀ­gevens worden gestolen en gebruikt door bedrijven, alleen merken we dat niet. Ik toon in mijn werk wat er nu al technisch mogelijk is en wat normaal gezien onzichtbaar blijft.”

Dat laat hij zien in werken als Trojan Offices: een installatie waarmee je de koffie-automaten kunt bekijken in vreemde kantoren. In Jaywalking kijk je mee met webcams in het verkeer, om mensen die gevaarlijk oversteken te betrappen – er zit een knop bij waarmee je de overtreder kunt aangeven bij het dichtstbijzijnde politiebureau. Zo ziet privacy eruit, bij Dries Depoorter.

Zijn allermooiste werk vind ik non views: een browser-extensie die het aantal views op Youtube vervangt door hoeveel mensen er wereldwijd NIET naar de video keken. Zo eentje wil ik er ook voor dit blog.

Dries Depoorter - non views

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *