Aandacht in de sauna

arnoutUncategorized0 Reacties

sauna

Arm of rijk, zonder kleren zijn we allemaal gelijk.

Tenminste, dat is wat het gezegde wil. Nu was ik deze week weer eens in de sauna, en het viel me op dat van die uitspraak weinig klopt. Kleding is zeker een goed hulpmiddel om te laten zien wie je bent, en zonder kleding wordt het een stuk lastiger. Maar toch.

Voor wie niet gewend is naar sauna’s te gaan: een moderne sauna is eigenlijk een groot badhuis, met baden, sauna’s, stoomruimtes, restaurant, speel- en zonneweides, massageruimtes, en de onvermijdelijke Tibetaanse klankschaalruimte. In vrijwel al die ruimtes lopen de bezoekers naakt, met een handdoek en/of met een badjas. Over het algemeen wordt in restaurant en bar een scala aan gezond klinkende zaken verkocht, waaronder tenminste zaken als oerbrood en hippe smoothies. Daarnaast kan gekozen worden voor eten dat toch eerder lekker dan gezond is bedoeld.

Het publiek bestaat hoofdzakelijk uit mensen van boven de 40, vaak een flink eind boven de 40. Jongeren zijn extreem zeldzaam, kinderen zie je eigenlijk nooit. De drie hoofdstromen zijn verder: stellen, mannen alleen, vriendinnengroepen.

Een ongeschreven regel in de reguliere sauna’s is dat naaktheid normaal is, volstrekt niet seksueel, en naar elkaar kijken is not done. Dat betekent natuurlijk dat iedereen kijkt, maar erbij acteert dat niet wordt gekeken.

En ja, dan blijkt dus dat we niet alleen niet allemaal gelijk zijn, maar ook bijna allemaal onszelf willen laten zien. Niet op een exhibitionistische manier, maar op precies dezelfde manier als met kleding aan. Mensen hebben er kennelijk gewoon behoefte aan hun persoonlijkheid te uiten. En dat doen we grappig genoeg met en zonder kleding op een vrij uniforme manier.

Het begint natuurlijk al met het lichaam zelf. Wel of geen tatoeages, wel of geen haar op plaatsen waar dat van nature groeit, een afgetraind lijf of flinke massa’s vet. Maar er is zoveel meer om je mee te onderscheiden.

Zo zie je dat met name vriendinnengroepjes het begrip “stilte” verstaan als “alle ruimte om op luide toon met elkaar te praten, zo dat alle aanwezigen exact kunnen volgen waarover gepraat wordt”. Is dat asociaal of dom? Welnee, het is opvallend dat vergelijkbare groepjes in andere gelegenheden veel minder hard praten. Het harde praten heeft dus kennelijk een sociaal doel. Door anderen te laten meeluisteren, wordt iets van de eigen persoonlijkheid gecommuniceerd.

De mannen alleen hebben die mogelijkheid niet. In onze sociale conventies is het wat ongemakkelijk voor een blote man om een onbekende blote vrouw aan te spreken. En nog heel veel ongemakkelijker om een andere blote man aan te spreken. Maar omdat de sauna-regel ook is dat je niet naar elkaar kijkt, is visueel de aandacht trekken ook wat lastig. De oplossing wordt hier door de natuur geboden: zweet. In sauna’s zweet men, maar mannen alleen hebben een opvallend sterke neiging dat zweet met veel kabaal van zich af te wrijven. Eventueel ondersteund door wat licht gekreun en gesteun, vanwege de hitte natuurlijk, want ook hier wordt iedere seksuele connotatie vermeden.

Zou het nu echt zo zijn dat zowel de vriendinnengroepjes als de mannen alleen zo nadrukkelijk aan het communiceren zijn, de aandacht trekken? Niks seksueels natuurlijk, maar de aandacht trekken van het andere geslacht met name?

Een duidelijke aanwijzing zijn de stellen. Stellen die naar de sauna gaan en niet direct uiteenvallen in een man alleen en een vrouw op zoek naar vriendinnengroepjes gedragen zich opvallend niet opvallend. Ze praten weinig en dan nog veelal op fluistertoon. Van het luidruchtige zweet-afwrijven is geen sprake. Hoe komt dat?

Simpel, deze stellen zijn niet op zoek naar aandacht van het andere geslacht. Dat hebben ze al.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *